Organist Hayo Boerema studeerde orgel aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Johann Th. Lemckert en kerkmuziek bij Marijke van Klaveren. Bij Jos van der Kooy behaalde hij een aantekening Improvisatie. Tevens studeerde hij koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium bij Barend Schuurman. In Parijs volgde hij meer improvisatielessen bij Naji Hakim en bij Ben van Oosten specialiseerde hij zich in het Frans-symfonische repertoire.
Boerema won prijzen op verschillende internationale orgelwedstrijden, waaronder in Wenen (1998), Neurenberg (1999), St Albans (2001), Nijmegen (2004) en Kotka, Finland (2005). In 2009 ontving hij de Zilveren Medaille van de Academische Vereniging voor Onderwijs en Ontplooiing van Kunsten en Wetenschappen in Parijs voor zijn prestaties als uitvoerder van Franse orgelmuziek.
Tegenwoordig heeft Hayo Boerema een drukke internationale concertagenda met concerten in o.a. Duitsland, Finland, Frankrijk en Spanje. In 2005 werd hij benoemd tot organist-titulair van de St. Laurentiuskerk in Rotterdam, Nederland.
Als componist schreef Boerema werken voor o.a. de Laurenscantorij, Wishful Singing, het Nationaal Kinder- en Jeugdkoor en The Gents.
Laurens Vocaal is de ‘familienaam’ voor twee koren die verbonden zijn aan de Laurenskerk in Rotterdam: de Laurenscantorij en het professionele Laurens Collegium. In het openingsconcert van het Schnitgerfestival horen we zangers uit beide ensembles, onder leiding van hun dirigent Wiecher Mandemaker.
De Laurenscantorij verzorgt elke maand een cantatedienst in de Laurenskerk en eens per jaar de Matthäus-Passion, in de setting van een kerkdienst. Ook verleent het koor regelmatig medewerking aan producties van professionele orkesten in Nederland en daarbuiten. Met het Koninklijk Concertgebouworkest zong het koor Jeanne d’Arc au bûcher van Arthur Honegger. De Laurenscantorij zong ook vaak in grote Britse werken voor koor en orkest zoals Dream of Gerontius van Edward Elgar met het BBC Scottish Symphony Orchestra in 2018. Deze concerten zijn op de websites van Radio 4 en BBC Radio 3 terug te luisteren.
Het Laurens Collegium is het beroepskoor van Rotterdam en staat bekend om zijn veelzijdige, energieke uitvoeringen van hoog niveau. Het bracht het diverse opnames uit die belangrijke gebeurtenissen in stad en land markeren, zoals de Tweede Kamerverkiezingen, de Passietijd en de herdenking op 4 mei. Het Laurens Collegium laat zich inspireren door samen te werken met gerenommeerde orkesten als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Orkest van de Achttiende Eeuw en het Residentie Orkest. Het koor kijkt terug op succesvolle projecten onder leiding van dirigenten als Frans Brüggen, Jaap van Zweden en Marcus Creed.
Wiecher Mandemaker is artistiek leider en dirigent van Laurens Vocaal. Hij is daarnaast als hoofdvakdocent koordirectie verbonden aan zowel Codarts in Rotterdam als het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zijn repertoire strekt zich uit van de renaissance tot heden met daarin een belangrijke rol voor de koormuziek van J.S. Bach.
Mandemaker studeerde koordirectie, orgel en kerkmuziek aan het Rotterdams Conservatorium bij Barend Schuurman, Ben van Oosten en Arie J. Keyzer. Hij volgde masterclasses bij onder meer Uwe Gronostay en Eric Ericson. In 2005 werd Wiecher Mandemaker cantor in de Laurenskerk en nam toen ook het artistiek leiderschap van de Stichting Laurenscantorij (nu: Laurens Vocaal) over van Barend Schuurman.
Erwin Wiersinga studeerde aan het Conservatorium te Groningen bij Wim van Beek en behaalde zijn diploma orgel met onderscheiding. Ook behaalde hij het diploma piano bij Gerben Makkes van der Deijl. Verdere studie volgde hij bij o.a. Harald Vogel, Marie Claire Alain en Guy Bovet. Wiersinga concerteerde in vele Europese landen alsmede in Korea, China en Japan. Sinds 2007 werkt hij met het Koninklijk Concertgebouworkest, met dirigenten als Mariss Jansons, Ricardo Chailly, Ivan Fischer, Philippe Herreweghe, Sir Colin Davis en Leonard Slatkin.
Wiersinga is orgeldocent aan de Universität der Künste te Berlijn en aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Sinds 2014 is hij, samen met Leo van Doeselaar, titulair organist op het Schnitger-orgel in de Martinikerk te Groningen.
Leonore Lub studeerde orgel en piano aan het Stedelijk Conservatorium te Groningen bij Wim van Beek. Zij vervolgde haar orgelstudie aan het Conservatorium te Arnhem bij Theo Jellema, en behaalde in 1991 het diploma Uitvoerend Musicus. Ze studeerde ook piano bij Gerben Makkes van der Deijl in Groningen en bij Nelleke Geesink in Zwolle. Tevens volgde ze lessen bij Jet Röling.
Als docente piano en orgel is Leonore Lub verbonden aan Theater/Kunstencentrum Kielzog te Hoogezand-Sappemeer en aan het Kunstencentrum Stichting Vrijdag te Groningen. Daarnaast heeft zij een privépraktijk. Ook werkt zij regelmatig als remplaçant met het NNO.
Sietze de Vries is concertorganist en kerkmusicus. Hij ontving zijn orgelopleiding o.a. van Wim van Beek en Jos van der Kooy. De Vries concerteert, doceert en jureert overal in de wereld. Als docent is hij verbonden aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen; tevens is hij organist van de Groningse Martinikerk. De Vries maakt ook mediaproducties en speciale kinderprogramma’s rondom het orgel.
Zijn betrokkenheid bij het ontwikkelen van jong talent blijkt daarnaast uit het feit dat hij vaste begeleider is van de Roden Girl Choristers. Artikelen van zijn hand over kerkmuziek, orgelbouw en improvisatie verschijnen regelmatig in internationale bladen.
Reint Wobbes zet zich al jaren geheel belangeloos in voor het cultureel erfgoed, met name middeleeuwse kerken en kerkhoven, in Groningen. Hij was actief in verschillende commissies van de Stichting Oude Groninger Kerken en zat ook jarenlang in het bestuur van deze stichting. Daarnaast schreef hij boeken over de geschiedenis van Groningen en haar kerken en boerderijen. In 2012 kreeg Wobbes uit handen van Koningin Beatrix een Zilveren Anjer voor zijn inzet voor het behoud van middeleeuwse kerken en begraafplaatsen in onze provincie.
Verteller Frank Belt ontdekte het verhalen vertellen tijdens zijn werk in het basisonderwijs. Hij volgde opleidingen aan de Vertelacademie in Utrecht en de SAMWD in Lier. In 2012 richtte hij samen met andere Friese vertellers de vertelkring ‘Vertellers van Friesland’ op. Daarnaast is hij lid van het Duitse ‘Netzwerk Erzählen’.
Zijn verteltheater ‘Op Verhaal’ maakt deel uit van het cultuuraanbod voor basisscholen in verschillende Friese gemeenten. Met de verteldiners ‘Dahldiner’, ‘Couperus Culinair’ en ‘Aan tafel met Charles Dickens’ toert Frank al jaren met veel succes langs theaters door het hele land. Samen met sopraan Tetsje van der Kooi en haar muzikale vrienden trad hij op in ‘Vrouwen van de zee’, ‘Nacht & Dei’ en kerstconcerten. Verder vertelt hij op scholen, voor verenigingen en op festivals in Nederland en Duitsland.
Het vinden en opleiden van jonge vertellers gaat Frank aan het hart. Voor het Centrum voor Talentontwikkeling in Leeuwarden begeleidt hij sinds 2018 jongeren die de vertellers van de toekomst kunnen worden. Met de leden van vertelkring ‘Ameland Vertel!’ is hij één van de drijvende krachten achter het meertalige, internationale vertelfestival ‘Expeditie Ameland – a storytelling adventure’.
Eeuwe Zijlstra heeft de opleidingen orgel, kerkmuziek en koordirectie voltooid aan de conservatoria van Groningen, Alkmaar en Leeuwarden. Hij kreeg les van onder andere Jos van der Kooy, Wim van Beek en Rein Ferwerda. Daarnaast volgde hij vele masterclasses, waaronder bij Hans Haselböck en Anders Bondeman. Eeuwe is organist in onder meer de Grote Kerk in Harlingen, waar hij het Hinsz-orgel bespeelt, en in de Doopsgezinde kerk in Groningen. Ook is hij als organist werkzaam voor het Groninger Studenten Pastoraat in Martinikerk.
Regelmatig verzorgt hij concerten op het orgel in Krewerd dat wereldwijd tot een van de zeer weinige nog bespeelbare orgels uit de late Middeleeuwen behoort. Ook is hij de vaste bespeler van het enige concertorgel in Noord-Nederland: het orgel in de grote zaal van het cultuurcentrum De Oosterpoort in Groningen.
Eeuwe trad op in onder meer Tromsø, Norwich, Siberië en de Nederlandse Antillen. Hij is adviseur voor het orgelbeleid binnen de gemeente Groningen en is als adviseur klassieke muziek verbonden aan de Kunstraad Groningen.
Sharon Doelwijt (Shjazz) is een veelzijdige jazzvocalist, theatermaker, regisseur, docent en presentator. Met haar warme, expressieve stem beweegt ze zich moeiteloos tussen jazzklassiekers, eigen composities en spoken word. Ze treedt op in binnen- en buitenland, met een sterke artistieke verbinding met Parijs, waar ze regelmatig te horen is op podia die jazz en poëzie omarmen.
Sharon is de bedenker van de DOELWIJT-methode, een werkwijze die muzikaliteit, expressie en persoonlijke groei combineert. Ze zet deze methode in als regisseur van studententoneelproducties én in haar werk als docent en workshopleider. Met veel aandacht en ervaring helpt ze mensen zich vrijer en krachtiger te voelen – op het toneel én in het dagelijkse leven.
In 2025 presenteert Sharon het Schnitgerfestival en het programma 80 jaar Vrijheid, waar ze niet alleen het publiek door het programma leidt, maar ook zelf zingt – met een lied dat de essentie van vrijheid raakt.
Daarnaast maakte ze de indringende voorstelling “The Storm is Still Raging” rondom Keti Koti, waarin muziek, poëzie en verhalen samenkomen. Jazzstandards zoals Strange Fruit, What a Difference a Day Made en Miss Celie’s Bluesworden verweven met spoken word en eigen teksten. Dit programma belicht de pijn van het slavernijverleden én de kracht van doorleving en verbinding.
Of ze nu zingt, spreekt of lesgeeft – Sharon raakt mensen. Met kunst die troost, wakker schudt en verbindt.
Jan Vermaning studeerde, naast hoofdvak orkestdirectie, trompet bij respectievelijk Freddy Grin en Auke van der Merk. Van 1988 tot en met 2024 was hij in vaste dienst bij het Noord Nederlands Orkest als tweede, plaatsvervangend eerste trompettist. Naast het regelmatig solistisch optreden (met o.a. organist Eeuwe Zijlstra), remplaceert hij bij diverse Nederlandse Symfonieorkesten en is hij als uitvoerend musicus werkzaam bij diverse kamermuziekensembles als Dutch Brass, Rotanev kwartet, Trio-minos en ensemble ‚Aparte’.
Als ervaren uitvoerend musicus wordt hij regelmatig gevraagd om zitting te nemen in diverse jury’s, waaronder het prestigieuze Prinses Christina Concours.
Leo van Doeselaar is organist, pianist en fortepianist. Hij heeft een grote concertpraktijk opgebouwd in binnen- en buitenland en is een veelgevraagd jurylid en docent bij internationale orgelfestivals. Als organist van het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging werkt Van Doeselaar intensief mee aan het prestigieuze beeld- en geluidsproject ‘All of Bach’. Als titulair organist van het Concertgebouw in Amsterdam verzorgde hij wereldpremières van werken voor orgel en orkest van Tristan Keuris, Sofia Gubaidulina en Wolfgang Rihm.
Samen met Erwin Wiersinga werd Leo van Doeselaar in 2014 benoemd als titulair organist van het Schnitger-orgel in de Martinikerk te Groningen.
Johann Gottfried Walther 1684-1748 | ‘Concerto del Sign. Telemann appropriato al Organo’ (orgel solo) (Largo) - (Allegro) - (Grave) - Rondeaux (Allegro) |
Georg Philipp Telemann 1681-1767 | Sonata in b TWV 41 (uit ‘Tafelmusik 1’) Cantabile - Allegro - Dolce - Allegro |
Carl Philipp Emanuel Bach 1744-1788 | Fuga à 3 in F Wotq 119:3(orgel solo) Aus der tiefe rufe ich BWV Anh.745 |
Carl Philipp Emanuel Bach | Sonata in g (H542:5, [BWV 1020]) Allegro - Adagio - Allegro |
George Frideric Handel 1685-1759 | Concerto Judas Maccabeüs (orgel solo) Ouverture – Allegro – Andante - Marche |
Johann Sebastian Bach 1685-1750 | Sonata in e BWV 1034 Adagio má non tanto - Allegro - Andante - allegro |
Maurits Bunt is organist, klavecinist, kerkmusicus en beiaardier. Hij studeerde orgel bij Sietze de Vries, Bas de Vroome en Aart Bergwerff, improvisatie bij Hayo Boerema en kerkmuziek bij Hanna Rijken en Arie Hoek aan het Codarts conservatorium Rotterdam. Maurits is werkzaam als titulair-organist van de Bergkerk in Deventer en als kerkmusicus van de Evangelisch Lutherse kerk in Apeldoorn.
Sinds 2021 is hij stadsbeiaardier van Groningen, waar hij de Hemonybeiaard van de Martinitoren bespeelt. Hij is ook beiaardier van Epe. Maurits is actief als continuospeler en is verbonden aan het Geistliches Consort, dat zich richt op het uitvoeren van oude muziek.
Jochem Schuurman studeerde bij Theo Jellema en Erwin Wiersinga aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen, alwaar hij in 2013 cum laude afstudeerde als Master of Music. Hij verbleef een aantal maanden in Berlijn om aan de Universität der Künste lessen te volgen bij Leo van Doeselaar en Paolo Crivellaro. Tevens volgde hij masterclasses bij Wolfgang Zerer, Eric Lebrun, Edoardo Bellotti en Pieter Dirksen. Sinds 2016 wordt hij gecoacht door Johan G. Koers.
In 2013 ontving Schuurman het Zilveren Viooltje, een muziekprijs voor jong talent afkomstig uit het noorden van Nederland. In het juryrapport werd hij geprezen om zijn veelzijdigheid, zijn overtuigende houding en zijn ondernemerschap. In 2015 behaalde hij de derde prijs op het internationale orgelconcours in Wuppertal. In 2017 won hij de tweede prijs en de publieksprijs op het internationale César Franck-concours in Haarlem. In 2018 won hij de tweede prijs op het internationale Buxtehude-orgelconcours in Lübeck en Hamburg. In 2016 en 2019 was hij finalist van het prestigieuze Paul Hofhaimer-orgelconcours in Innsbruck.
Schuurman geeft regelmatig concerten als solist en begeleidt daarnaast andere musici. Hij is artistiek adviseur voor de Stichting Organum Frisicum en geeft daarnaast orgel- en pianolessen. Sinds 2017 is hij titulair organist van de Martinikerk te Franeker en daarmee de vaste bespeler van het monumentale Van Dam-orgel uit 1842.
Het Luthers Bach Ensemble werd in 2006 opgericht vanuit de wens meer Bachcantates ten gehore te brengen op basis van de authentieke uitvoeringspraktijk. Het LBE is het enige Oude Muziekensemble in Noord-Nederland met een orkest en twee koren, een kleinkoor en een projectkoor. In de afgelopen jaren wist het LBE een kern van buitengewoon goede instrumentalisten aan te trekken.
Het LBE stelt zich ten doel het publiek te betrekken bij de emotionele rijkdom en intense dramatiek van de barokmuziek, bijvoorbeeld door scenische uitvoeringen. Dat sluit aan bij de opvattingen uit de tijd van Bach dat muziek via de emotie inzicht verschaft in de essentiële aspecten van het leven
Vincent van Laar treedt veelvuldig op in binnen- en buitenland als organist, klavecinist en continuospeler. Naast zijn grootste passie, de muziek van J.S. Bach, gaat zijn voorliefde met name uit naar de werken van J.P. Sweelinck en het Noord-Duitse repertoire van de 17e en 18e eeuw. Als continuo-speler en solist is hij verbonden aan Concerto d’Amsterdam en The Northern Consort.
Als gast treedt hij regelmatig op met Musica Amphion. Van Laar studeerde onder meer bij Nico van den Hooven, Harald Vogel, Glen Wilson en Bob van Asperen. In 1984 behaalde hij aan het Utrechts Conservatorium het diploma orgel UM, in 1988 behaalde hij aan het Koninklijk Conservatorium te ’s Gravenhage het diploma klavecimbel UM.
De orgelklas van het Prins Claus Conservatorium wordt gevormd door een gevarieerde, internationale groep studenten. Naast theorie en andere vakken krijgen zij orgellessen op het beroemde Martiniorgel en spelen daarnaast op vele andere wereldberoemde orgels in de ‘orgeltuin’ die Groningen is.
Er is tevens een intensieve samenwerking met andere conservatoria, o.a. Hamburg en Detmold (Wolfgang Zerer/Matthias Neumann) en de groep maakt regelmatig excursies en neemt deel aan masterclasses in de provincie en in het buitenland.
Het Rudolf Agricola Consort, kortweg Agricola Consort, werd in 2017 opgericht door Jaap de Kok en is een gemengd koor bestaande uit studenten en werkenden. Het Agricola Consort zoekt positie in de eeuwenoude traditie van kerkmuziek waarin de aanbidding van God centraal staat. De werken die gezongen worden zijn vooral liturgische en klassieke werken van componisten als J.S. Bach, D. Buxtehude, G. Dyson, M. Duruflé en vele anderen.
Jaap de Kok behaalde zijn Bachelor Orgel Cum Laude aan het Prins Claus Conservatorium (PCC) te Groningen bij Theo Jellema en Erwin Wiersinga. In maart 2022 behaalde Jaap ook zijn Bachelor Koordirectie aan het PCC bij Louis Buskens. Daarnaast volgende hij masterclasses bij o.a. Fokko Oldenhuis, Markus Yli Jokipii en Ed Spanjaard. Hij kreeg bijvak zang van Marcel Reijans en studeert sinds september 2020 hoofdvak zang bij Hanneke de Wit, Paul Triepels en David Visser. Hij volgde een masterclass bij Margreet Honig. Jaap dirigeert naast het Agricola Consort ook het Asser Kamerkoor Arpeggio. Jaap was interim-cantor van de Grote kerk te Leeuwarden en interim dirigent van Concertkoor Gloria Deo te Drachten. Tevens is hij als dirigent en docent verbonden aan het Roder Jongenskoor.
The Northern Consort speelt oude muziek, van de vroege 17e tot de vroege 19e eeuw, op authentieke instrumenten. Zo af en toe wordt ook recenter repertoire gespeeld. Het ensemble heeft zich ontwikkeld tot een hechte groep musici die elke keer weer tot het uiterste gaan om de muziek op een spannende en frisse manier op het podium te krijgen.
Sinds een aantal jaren richt het ensemble zich ook graag op publieksgroepen die niet vanzelfsprekend op kunst afkomen, maar daar wel veel aan blijken te hebben. Om die reden is het gezelschap al lang niet meer alleen te vinden op reguliere concertpodia, maar net zo vaak op scholen, in AZC’s, bij daklozen en op patiëntlocaties. Deze projecten brengen niet alleen veel teweeg bij de verschillende doelgroepen, maar zijn ook voor de spelers van TNC belangrijk en verrijkend. Naast initiatiefnemers Hanneke Wierenga en Vincent van Ballegooijen bestaat het ensemble uit een vaste groep kernspelers die bij de meeste projecten terugkeren.